OSVRT NA KNJIGU ĐE JE ZRNO KLICU ZAMETNULO-LAZARA BOŽOVIĆA

1

(Pisci i umjetnici sa Njeguša)

Piše: Božidar Proročić, književnik i publicista

Istaknuti publicista i hroničar sa Njeguša, Lazar-Lazo Božović je priredio knjigu ,,Đe je zrno klicu zamentulo koja govori o najljepšim draguljima koje jedno pleme ima a to su pisci i umjetnici sa Njeguša. U pripremi jedne ovako velelepne i značajne publikacije nesumljivo je trebalo puno istraživačkog rada i dara da se jedno ovako monumentalno djelo priredi. Zapravo pisci i umjetnici sa Njeguša, su ne samo jedan od najljepših reprezenata svoga kraja već i čitave Crne Gore. Ta gorštačka nadarenost i oštroumnost koja je Njeguše oblikovala kroz vjekove na posnom, oštrom i teškom kamenu ugradila je u njima itekao značajnu intelektualnu crtu. Zanimljiva i dragocjena svjedočanstva i biografije: pisaca, likovnih i dramskih umjetnika, pjesnika, preko primijenjene umjetnosti i muzike, folklornog stvaralaštva, klapskog pjevanja itd pokazuju nam u kojim su sve sferama umjetnici bavili i dali itekako značajan i dragocjen doprinos. Ono što će nesumljivo biti intresantno za crnogorske ali i evropske istoriografe je impozanatan broj manje poznatih stvaralaca iz dinastije Petrović-Njegoš na što sam autor može da bude više nego ponosan. Autor je u svom u pisanju bio uglavnom oslonjen kako na biografske podatke tako i na istoriografsku literaturu, i to na onu koja su u određenoj mjeri obuhvata i rezultate starijih publikacija. Sam autor knjige rukovodio se sopstvenom istraživačkom koncepcijom i njenom doslednom realizacijom, nastojeći da utvrdi (sakupi) stvarni stepen nacionalnog, kulturnog blaga vješto baratajući jezikom činjenica, njihovim nizovima koje po mom skromnom mišljenju govore ubjedljivo. U ovoj intresantnoj i veoma dobro organizovanoj knjizi čitaoci će biti u prilici da na jednom mjestu dođu do sistematizovanih biografija, o ličnostima, događajima i istorijskim procesima koji obuhvataju savremenu kulturološku civilizaciju u koja nije dragocjena samo za Njeguše već i za čitavu Crnu Goru.

Lazar Božović kao publicista i kao izuzetan stvaralac je istovremeno popularizator ideja, koji koroz prizmu kulture i umjetnosti a vješto propitujući i prateći prošlost, u aktuelnom trenutku iznosi svoja viđenja. Ima nečeg što ovu, sa nesumljivom strašću pisanu i raskošnu knjigu o ličnostima i njihovim djelima, o vrijednostima i njihovim slabostima, izdvaja u sasvim originalan narativ u našoj i o našoj kulturi. Pored kulture koja je velika društvena i ljudska tema,  kao odraz dešavanja u društvu i čovjeku – prateći protagoniste ove knjige pratimo sve segmente njihovih umjetničkih dimenzija Kako se u knjigama, na filmu, u pozorištu, slikarskom platnu, muzici prezentuje ono što su autori stvarali. Kojom snagom? Da li to utiče na svijest ljudi, na njihove predrasude? Koje su teme autora? Sve su to osnovi kojima se ova knjiga bavi zavisno od autora do autora. Očuvanje kulturnog nasleđa je pitanje identiteta, pogotovo kod crnogorskog naroda a istorijski okvir u kojem živimo nameće nam posebnu odgovornost, kako ovu vertikalu ne bi prekinuli na putu od predaka ka novim generacijama. Kulturna baština je duhovna i moralna dimenzija jednoga naroda.  Ne može biti budućnosti ukoliko ne postoje ta duhovna i moralna vertikala u jednome narodu. Sam autor kao priređivač tekstova je svjestan odgovornosti za obavljanje ovako složenog posla koji zahtijjeva poznavanje opšte kulture, etičkih normi, pravila i kodeksa, u vremenu civilizacijskih tekovina i kretanja u istoriji čovječanstva zato je njegov doprinos značajni. ,,Đe je zrno klicu zametnulo” predstavlja bogatu građu predstavljenu hronološkim redom. Pored ovoga ova knjiga predstavja dragocjeni izvor informacija za neke buduće istraživače spremne da nastave ovu plemenitu misiju da dopune sa novim imenima čime im je znatno olakšao neka nova i buduća istraživanja.

Dodajem tome i lično uvjerenje da knjiga koja nije doživjela kritičko krštenje nekako gubi na stručnoj vrijednosti i značaju, kao i svaka pojava koja ostaje prekrivena ćutanjem. Od kako je kritička reakcija iščezla iz savremene publicistike u Crnoj Gori malo je publicista čije su knjige ozbiljno i stručno analizirane. U našoj epohi prije svega nacionalno omeđenoj – autor se određuje u odnosu prema naciji kao duhovno-istorijskoj zajednici u zbiru autentičnih intelektualnih, kulturnih i moralnih svojstava, koja u istoriji ostvaruje spoljašnju slobodu svojih pojedinaca, čime postiže njihovo imanentno istorijsko i kulturno samosagledavanje što je itekako važno. Na samom kraju citiraću Edmondo De Amičisa (1846-1908) italijanskog književnika i novinara koji je jednom zapisao: ,,Knjiga je živ glas, to je duh koji korača po zemaljskoj kori. Ona nastavlja da bude živa misao neke osobe od koje nas dijele vrijeme i prostor.” Siguran sam da će knjiga ,,Đe je zrno klicu zametnulo” naići na veliko intresovanje kod mnogobrojnih čitalaca željnih novih saznaja iz oblasti umjetnosti, svakako ona predstavlja i dragocjen doprinos montenegristici. Sama knjiga podrazumijeva sklop pozitivnih određenja konkretne kulture zasnovane na istorijski generisanom skupu ideja i vrijednosti koje jedna zajednica prihvata kao svoje i na osnovu kojih se samoodređuje.